Een succesvolle jongeren community

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Blogs
  4. Een succesvolle jongeren community

Als jongerenorganisatie hebben we altijd jonge honden op kantoor rondlopen. Tenminste, met een gemiddelde leeftijd van 31 jaar voelen wij ons als organisatie vooral nog hartstikke jong. Maar om echt te weten wat jongeren tussen de 12 en 24  beweegt heb je jongeren nodig waarmee je in gesprek kan gaan. Waar je naar kan luisteren en die mee kunnen denken met onze (organisatie) vraagstukken. Om die reden is TeamAlert in 2017 een jongerenpanel gestart. Het jongerenpanel is een plek waar jongeren ongezouten hun mening kunnen geven, feedback leveren en met ons mee denken over thema’s zoals drugs, Mono en de weg op gaan als beginnende bestuurder. De inzichten die wij ophalen zijn noodzakelijk om de belevingswereld van jongeren te kunnen laten aansluiten op onze projecten en campagnes. Op dit moment staat de teller maar liefst op 7.750 leden en groeien we nog iedere maand. In deze blog geeft Kelly Kooij, manager marketing en communicatie een kijkje in de keuken van ons jongerenpanel, want hoe doen we dat nou, jongeren vinden, binden en boeien?

Even terug in de tijd

Toen ik het management stokje overnam stond het panel op 4.595 actieve leden tussen de 12 en 24 jaar. Het doel was een jaar later om te groeien naar 6.000 leden. Een uitdaging die ik met beide handen aangreep, maar die nog wat buiten mijn comfortzone lag. Mijn kennis over een panel was nog beperkt. Gelukkig zat de community manager Roëlla van Gulik er goed in.

Zo’n panel opzetten en onderhouden, daar gaat best wat tijd in zitten. Mijn voorgangers hebben dan ook flink wat research gedaan voordat ze echt gingen starten. De eerste pilot is dan ook gedraaid zonder software. Er moest namelijk eerst gekeken worden of het panel überhaupt van de grond kwam.

Gelukkig was dit het geval. Zorgen voor niets dus. Met onze projecten reizen we door het hele land. We spreken daardoor heel veel jongeren. Het was daardoor een kleine stap om de jongeren enthousiast te maken voor ons jongerenpanel. Zo druppelde de eerste jongeren langzaam binnen. Toen er besloten werd om advertenties uit te gaan zetten op social media barste het pas echt los. Niet zo gek ook, want online is de plek waar deze doelgroep zich bevindt. In het eerste jaar groeide het panel naar 1.500 actieve leden en in het tweede jaar steeg dit aantal naar 3.000 leden. Een super mooi aantal wat vroeg om een professionaliseringsslag.

Professionaliseren

Vanaf zo’n 3.000 leden is TeamAlert gaan werken met MWM2. MWM2 staat voor: Meer weten van mensen en markten. MWM2 is onze partner die werkt met de software technologie die valt onder het label CROWTECH. Het is een licentievorm waarmee organisaties zoals TeamAlert zelf onderzoeken kunnen opzetten en uitvoeren. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren de customer journey van het jongerenpanel in kaart gebracht en zijn we deze journey gaan optimaliseren, waarmee we nog een professionaliseringsslag hebben kunnen maken en met resultaat, in 2021 zijn we gegroeid naar 6.763 leden. Doel behaald dus!

Een stem in de maatschappij

De reden dat jongeren zich aanmelden is dat ze gehoord worden. Natuurlijk kun je naar de stembus vanaf je 18e, maar echt meedenken met vraagstukken die over jou gaan, daar krijgen veel jongeren energie van. We laten de jongeren ook zien dat we echt iets doen met hun feedback. Zo is de onze website qua look en feel door jongeren getoetst en aangepast. Ik vind het als 42 jarige een vrij drukke site, terwijl het de jongeren juist erg aanspreekt. Ik ben dus heel blij met de feedback, want ik ben de doelgroep niet.

Vinden, Binden en boeien

GenZ wordt ook wel de digitale generatie genoemd. En niet voor niets. Ze zijn opgegroeid met internet en ze kennen de social media kanalen van voor naar achter. Bij de start van de community waren we vooral zichtbaar op Facebook en Instagram. Nu is dat verschoven naar TikTok en Snapchat. Niet de makkelijkste kanalen. Daar komt bij dat de advertenties die we maken steeds authentieker moeten worden. Met alleen een stockbeeld en een stukje tekst kom je nergens meer. We zetten dus volop jongeren in die uit de losse pols een Tiktok schieten.

Het blijft natuurlijk een uitdaging om jongeren aan je community te binden en ze te behouden. De belevingswereld van jongeren is immers constant in beweging. “We proberen jongeren daarom ook iets terug te geven, denk aan CV-building, inzicht in resultaten of een complimentje op z’n tijd. Met brainstormsessies bij ons op kantoor krijgen ze altijd een cadeaubon, reiskosten, eten en drinken. Daarnaast proberen we boeiende onderwerpen terug te laten komen die de jongeren aanspreken.

De beloningen hebben we overigens niet zelf verzonnen. Het handige aan een panel is dat je gewoon aan de jongeren zelf kunt vragen wat ze graag in ruil voor hun mening willen ontvangen of wat ze graag anders zouden willen zien!

Nieuwe naam, nieuwe huisstijl

Nu de opbouwfase echt achter ons ligt is het tijd voor een nieuwe naam en een nieuwe huisstijl. Tot op heden viel het jongerenpanel onder de huisstijl van TeamAlert. Nu is het tijd voor “eigen” social media kanalen en een nieuwe naam met huisstijl. De reden hiervoor is tweeledig. De jongeren die we zoeken tussen de 18 en 24 herkennen zich niet in het woord “jongeren” uit het woord jongerenpanel. Ten tweede hebben we de eerste blokkade te pakken op TikTok. Het contact met Tiktok verloopt wat stroef en we willen het risico verkleinen dat het hoofdkanaal van TeamAlert wordt geblokkeerd.

Young Influence gaat het jongerenpanel heten. Uiteraard is deze naam gekozen door de jongeren uit ons panel. Komende maand gaan we de nieuwe huisstijl uitrollen.

Eind 2023 moet de teller op 8.500 actieve leden staan. Maar dat niet alleen, sinds vorig jaar zijn wij ook bezig om het panel representatief te maken op leeftijd en geslacht zodat wij altijd zeker zijn van een representatieve steekproef. Een uitdaging die we met beide handen zijn aangegaan.

Meer weten over het jongerenpanel of wat ons jongerenpanel voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met Lian Verkoeyen, community manager bij TeamAlert.

 

Lian Verkoeyen

Community Manager

Lees ook deze blogs:

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die er voor zorgen dat wij de website beter kunnen afstemmen op jouw zoekgedrag en voorkeuren.