Het aantal aanhoudingen waarbij een jongere onder invloed op een scooter reed, nam de afgelopen jaren toe. In 2021 was er in 349 gevallen sprake van rijden onder invloed op de scooter, in 2022 was dit aantal toegenomen tot 442 (Bureau Halt). Daarnaast vallen er steeds meer gewonden door fietsongevallen na middelengebruik. Het aantal fietsers dat onder invloed een ongeval krijgt en op de Spoedeisende Hulp beland is in de periode tussen 2012 en 2021 met 84% gestegen (VeiligheidNL, 2022).
Het onderzoek
Om meer te weten te komen over de motieven van jongeren om onder invloed op de fiets en scooter te rijden, voerde TeamAlert een uitgebreid onderzoek uit. In maart 2023 hebben we allereerst een literatuuronderzoek uitgevoerd om de bestaande kennis op dit thema te verzamelen. Vervolgens hebben we in juni 2023 kwalitatief onderzoek uitgevoerd, in de vorm van focusgroepen, om te achterhalen welke redenen jongeren hebben voor hun gedrag en welke factoren hierop van invloed zijn. In totaal hebben we tijdens de focusgroepen 16 jongeren gesproken. Tot slot voerden we een kwantitatieve toetsing uit, waarin de focus lag op fietsen onder invloed van alcohol. In totaal vulden 339 jongeren de vragenlijst in.
Resultaten in het kort:
Wil je meer weten over jongeren en middelengebruik op de fiets en scooter? Download dan het literatuuronderzoek, het focusgroepenonderzoeksrapport of de kwantitatieve toetsing.
Wil je een keer vrijblijvend sparren over jongeren en middelengebruik in het verkeer? Neem dan contact op met onze adviseur.