Nieuwe lichtsymbolen op fietspad maken het verschil in verkeersveiligheid

Vanmorgen zetten ANWB directeur Frits van Bruggen samen met Henk Schravemade, directeur-bestuurder van TeamAlert en wethouder Klein van gemeente Den Haag het eerste lichtsymbool op het fietspad in Den Haag. Doel: een structurele stijging van goed verlichte fietsers en daarmee het verminderen van onveilige verkeerssituaties door het gebrek aan verlichting. En dat is nodig, aangezien 67% van de Nederlanders afgelopen winter een onveilige verkeerssituatie hebben meegemaakt door zonder licht te fietsen*. De markeringen op de fietspaden zorgen ervoor dat het voeren van correcte fietsverlichting toeneemt, van 4 op de 10 naar bijna 6 op de 10 fietsers. Den Haag is de eerste gemeente waar de pilot wordt uitgerold, later deze maand volgen Rotterdam en Utrecht.

Actie voor gedragsverandering fietsverlichting
Na het uitdelen van miljoenen fietslampjes en het controleren van duizenden fietsen door net zoveel vrijwilligers, is heel Nederland inmiddels doordrongen van het feit dat fietsverlichting belangrijk is. Echter blijkt na 5 jaar ANWB Lichtbrigade dat men nog steeds zijn fietsverlichting niet altijd op orde heeft. Met name, de jongvolwassenen tussen de 18-30 jaar (43%).** Er is geen sprake van onwil. Vaak gaat het om een kapotte lamp, lege batterij of wordt het simpelweg vergeten.

Dit levert nog te vaak gevaarlijke verkeerssituaties op. Tijd om een stapje verder te gaan”, aldus Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB: “We willen met de Lichtbrigade bereiken dat meer fietsers goed licht voeren. Uit onderzoek blijkt dat deze gedragsinterventie werkt, daarom willen wij dit verder in het land uitrollen.

Afname onveilige verkeerssituaties
Voor het onderzoek heeft Maverick een gedragsinstructie ontwikkeld die mensen erop wijst dat zij hun fietsverlichting aan moeten zetten. Twee symbolen; een koplamp en dynamo en de tekst ‘zet je licht aan’ zijn aangebracht achter elkaar op verschillende fietspaden. De laatste instructie ‘zet je licht aan’ is geplaatst vlakbij een stoplicht, zodat het mogelijk is om het licht aan te zetten. Deze gedragsinterventie zorgt ervoor dat het voeren van correcte fietsverlichting toeneemt, van 4 op de 10 naar bijna 6 op de 10 fietsers. Hiermee verwacht de ANWB dat het aantal onveilige verkeerssituaties door fietsers zonder licht afneemt.

Regionale uitrol
Den Haag is de eerste gemeente die dit initiatief steunt en wil verder in gesprek met de ANWB om te kijken naar de toepassing in de gemeente. Aangezien jongeren een risicogroep vormen werkt de ANWB samen met TeamAlert voor een regionale uitrol in (studenten)steden. De kracht van TeamAlert ligt onder meer bij het bereiken van gedragsverandering bij jongeren en het benaderen van deze doelgroep. Volgens Henk Schravemade, directeur-bestuurder van de jongerenorganisatie, valt er nog een 'grote slag te maken' als het gaat om de jongeren. "De groep tot 25 jaar is tevens de groep die het minste werkende fietsverlichting heeft.", aldus Schravemade. "Door middel van ons project Show Yourself, dat speciaal gericht is op fietsverlichting, proberen wij hen bewuster te maken van het belang hiervan en de gevaren die ontstaan als er geen licht wordt gevoerd." Ze zijn dan ook de juiste partner bij het uitrollen van de gedragsinterventie, aldus de ANWB. Het project wordt door beide partijen regionaal verder uitgerold, te beginnen bij Rotterdam en Utrecht, op 26 oktober.

« Terug naar het nieuwsoverzicht