Een beetje overspannen? Ga hardlopen!

Steeds meer jongeren krijgen ermee te maken: overspanning en last van een burn-out. Je moet het ook allemaal maar kunnen combineren: je studie, werk, sport, borrels, feestjes, familie en noem maar op. Maar nu blijkt er een oplossing te zijn! Een beginnende burn-out kun je gewoon je lijf uit krijgen door af en toe lekker te rennen. Juriena de Vries onderzocht het verband tussen hardlopen en burn-out klachten, en wat heeft ze bewezen: het werkt écht.

En dat is eigenlijk een fijne uitkomst, want steeds meer jongeren hebben last van overspanningen en een burn-out. Voor het onderzoek nam Juriena 100 studenten en 100 werkende mensen die burn-out klachten hadden. Zij liet de helft van die groep zes weken lang 3 keer per week één uur hardlopen. Bij de helft die hardliep bleken de klachten duidelijk minder. ‘’De studenten waren minder vermoeid, ook sliepen zij beter en konden zij zich beter concentreren.’’ Juliena heeft hier wel een verklaring voor: ‘’Als je hardloopt heb je afleiding en denk je even nergens meer aan. Daarnaast voel je je fitter en ben je weerbaarder tegen stress’’ zegt ze.

Een ander voorbeeld is die van Nydia. Door de druk die zij mede door social media voelde, kreeg zij een burn-out. Door veel hard te lopen was ze even afgesloten van haar Facebook, Twitter en e-mails. ‘’Heerlijk om er even tussenuit te zijn’’.

Ga nu niet als een malle rennen, want het is wel belangrijk om rustig aan te beginnen, waarschuwt Juriena. En bedenk dat het geen wedstrijd is, voordat je daar weer stress van krijgt. Misschien is het daarom verstandig om onder begeleiding te gaan rennen. Er zijn al veel hardloopschema’s waarmee je rustig met een opbouw kan werken. So, let’s run!

 

« Terug naar het nieuwsoverzicht