Moeite met slapen? Zo start je altijd uitgerust je dag!

Slapen is belangrijk. Neem je slaap serieus en zorg dat je ten minste zeven of acht uur per nacht slaapt. Maar hoe doe je dit? Wij hebben wat handige tips op een rijtje gezet, zodat jij voortaan als een blok in slaap valt.

Beweeg meer
Hoeveel beweeg jij? Sporten geeft je energie en heeft een positief effect op je nachtrust. Heb jij moeite met slapen, dan kan het zijn dat je te weinig beweegt. Dus hoe meer je beweegt, hoe beter je slaapt en dit het is ook nog eens goed voor je lichaam.

Helpt eten?
Wil je na het avondeten en voor het slapen gaan nog wat eten? Ga dan voor een kleine snack, zoals yoghurt, een stukje kaas, een banaan of wat noten. In deze producten zit namelijk een stofje wat ervoor zorgt dat je beter slaapt.

Geen powernaps meer
Vergeet powernaps, want deze zorgen ervoor dat je s ’nachts niet goed in slaap komt omdat je lichaam nog niet moe is. Hoe heerlijk het ook is en hoe hard je bed ook roept, verzin een andere activiteit om dit te voorkomen. Op de bank liggen en een filmpje kijken mag dus wel!

Verstop de wekker
Zet je klok of wekker uit het zicht. Dit geeft stress en houd je wakker. Het is niet nodig om te weten hoeveel uur je nog kan slapen. Dus weg ermee!

Uitslapen
Blijf niet te lang in je bed liggen. Hoe lekker uitslapen ook is, het is niet goed voor je en zorgt dat je lichaam uit het ritme is. Je hebt geen twaalf uur slaap nodig, want aan zeven tot negen uur heeft je lichaam echt genoeg. Hoe zwaar je week ook was, zet een wekker op zaterdag of zondag.

« Terug naar het nieuwsoverzicht